Najsłynniejszy warszawski dom mody – Bogusław Herse i ikony stylu rodem z przedwojennego kina, m.in. Pola Negri, Loda Niemirzanka, Nora Ney czy Ina Benita, to bohaterowie wyjątkowych wydarzeń wokół historii mody. W styczniu i lutym na serię pokazów i spotkań zapraszają kino Iluzjon i Muzeum Warszawy.
Dom Mody Bogusław Herse dla trzech pokoleń warszawianek i warszawiaków był synonimem luksusu. Przedwojenne kino uczyniło go bohaterem filmu Jego ekscelencja subiekt (1933) w reż. Michała Waszyńskiego, a współcześnie Agnieszka Dąbrowska, historyczka sztuki, kustoszka w Dziale Opracowania Zbiorów Muzeum Warszawy, podjęła się próby analizy fenomenu warszawskiego domu mody w publikacji Herse. Warszawski dom mody.
Filmowo-literackie spotkanie to początek wspólnych wydarzeń skupionych wokół historii mody pt. „Dyktatorzy mody i ikony stylu” organizowanych wspólnie przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny w warszawskim kinie Iluzjon oraz Muzeum Warszawy.
Film Waszyńskiego i nowe wydawnictwo Muzeum Warszawy stały się pretekstem do podwójnego spotkania i dyskusji, które odbędzie się 19 stycznia o godz. 16.00 w kinie Iluzjon. Projekcję filmu Jego ekscelencja subiekt z taśmy 35 mm poprzedzi wprowadzenie filmograficzne, a po seansie autorka książki odsłoni kulisy Domu Mody Herse.
Z kolei od 26 stycznia, pięć kolejnych spotkań w kinie Iluzjon w ramach cyklu, poświęconych będzie rodzimym ikonom stylu: Lodzie Niemirzance, Poli Negri, Inie Benicie, Halinie Bruczównie i Norze Ney, bo na kinowym ekranie pojawią się przedwojenne filmy z ich właśnie udziałem. W programie m.in. Dwie Joasie w reż. Mieczysława Krawicza, z którego stroje Iny Benity przeszły do historii mody i kina, Ludzie bez jutra Aleksandra Hertza będący jedynym filmem z udziałem Haliny Bruczówny, który zachował się do naszych czasów i Doktór Murek w reż. Juliusza Gardana z udziałem trzech wyjątkowych aktorek prezentujących odmienne style ubioru: Iny Benity, Nory Ney i Jadwigi Andrzejewskiej.
Ponadto, w dniach 2-28 lutego w kinie Iluzjon będzie można oglądać wystawę „Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo”, podczas której prezentowane będą współczesne stroje stylizowane na modę międzywojnia.
[materiały prasowe]

Program cyklu w kinie Iluzjon
19 stycznia, g. 16.00
Jego ekscelencja subiekt, reż. Michał Waszyński, 1933, 81 min, 35mm
Jurek Czerwoński (Eugeniusz Bodo), subiekt jednej z wielkich firm konfekcyjnych, dzięki swej miłej powierzchowności i zaletom towarzyskim jest ulubieńcem klienteli i swoich szefów. Na skutek zbiegu okoliczności w wieczór sylwestrowy trafia na przyjęcie do przemysłowca Poreckiego. Wzięty za oczekiwanego radcę Chełmońskiego z Ameryki, wzbudza zainteresowanie zebranych. Flirt z córką gospodarzy Anią z czasem przeradza się w gorącą wzajemną miłość.
Po seansie Agnieszka Dąbrowska, autorka książki Herse. Warszawski dom mody odsłoni kulisy najsłynniejszego w stolicy domu mody.
26 stycznia, g. 16:00
Rena, reż. Michał Waszyński, 1938, 79 min, 35 mm
ikona stylu: Loda Niemirzanka
2 lutego, g. 16:00
Bestia | The Polish Dancer, reż. Aleksander Hertz, Polska 1917/1921, 67 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo
ikona stylu: Pola Negri
9 lutego, g 16:00
Dwie Joasie, reż. Mieczysław Karawicz, Polska, 1935, 90 min, film odrestaurowany cyfrowo
ikona stylu: Ina Benita
16 lutego, g. 16:00
Ludzie bez jutra, reż. Aleksander Hertz, Polska 1919, 87 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo
ikona stylu: Halina Bruczówna
23 lutego, g. 16:00
Doktór Murek, reż. i scen. Juliusz Gardan, Polska 1939, 90 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo
ikona stylu: Nora Ney
