Przed wojną polskie filmy wielokrotnie były dystrybuowane za granicą, także za oceanem. W latach trzydziestych co najmniej kilka filmów rocznie trafiało na ekrany w USA.
Kategoria: Szlagiery
Trzeba wyczuć publiczność – zwierza się nam Petersburski
Petersburski jest ożywiony i widać na jego twarzy zadowolenie. – Co za szczególny powód ma Pan do radości?
Dan o dźwiękowcach i Dan w dźwiękowcach
Gdy dwa lata ternu widziałem pierwszy występ chóru Dana w Qui Pro Quo, byłem przekonany, że są to autentyczni Hiszpanie.
„Serca batiarów”. Zaginiony czy nieukończony film?
Dziś Szczepka i Tońka znamy głównie dzięki filmom Będzie lepiej i Włóczęgi, jednak w latach międzywojennych znani byli w całej Polsce przede wszystkim dzięki… radiu.
Jazz i swing w fonografii III Rzeszy
W dzisiejszych czasach, po nieco ponad 75 latach od zakończenia II wojny światowej, spojrzenie na rynek muzyczny istniejący w okresie 1933–
Jazz i swing w polskiej kinematografii lat 30.
Nie ma co ukrywać – twórczość swingowa oparta na najnowszych wówczas trendach amerykańskich nie znajdowała łatwej drogi do uszu
Emanuel Schlechter. Szlagworty niezapomniane
Historia życia i kariery Emanuela Schlechtera, twórcy przedwojennych szlagierów, scenarzysty filmowego, librecisty, satyryka, autora przebojów
Marian Hemar – piosenki filmowe
W 1930 roku, kiedy w Polsce rozpoczęła się era kina dźwiękowego, Marian Hemar miał już ugruntowaną pozycję jako autor kabaretowy, związany
Początki piosenki filmowej
O początkach piosenki filmowej w polskiej kinematografii przedwojennej opowiedział filmograf Michał Pieńkowski, który był gościem Miejskiego Ośrodka Kultury KAMYK w Pruszkowie.
Śpiewający Dodek
Adolf Dymsza był nie tylko wspaniałym aktorem, ale także bardzo dobrym piosenkarzem. Przed wojną ukazało się ponad 20 płyt z jego piosenkami.
Dzień Płyty Gramofonowej
18 kwietnia obchodzimy Dzień Płyty Winylowej, ale my traktujemy go jak Dzień Płyty Gramofonowej.
Przedwojenne polskie utwory filmowe na płytach szelakowych
Od czasu pełnego udźwiękowienia polskiego kina, co po wielu próbach i eksperymentach rodzimych twórców X muzy nastąpiło ok. 1932 roku, w filmach (zwłaszcza nadzwyczaj popularnych wówczas komediach muzycznych) zaczęły się pojawiać znane dotychczas w takiej formie wyłącznie ze scen teatrów operetkowych, czy kabaretów przeboje muzyczne
„Każdemu wolno kochać” (1933)
Każdemu wolno kochać to jeden z pierwszych, a zarazem jeden z największych przebojów filmowych lat trzydziestych.
„Tylko we Lwowie” (1939)
W pierwszym wydaniu naszego kącika „Niezapomniane szlagiery” przedstawiliśmy Wam piosenkę Tylko we Lwowie.