W dzisiejszych czasach, po nieco ponad 75 latach od zakończenia II wojny światowej, spojrzenie na rynek muzyczny istniejący w okresie 1933–
Kategoria: Szlagiery
Jazz i swing w polskiej kinematografii lat 30.
Nie ma co ukrywać – twórczość swingowa oparta na najnowszych wówczas trendach amerykańskich nie znajdowała łatwej drogi do uszu
Emanuel Schlechter. Szlagworty niezapomniane
Historia życia i kariery Emanuela Schlechtera, twórcy przedwojennych szlagierów, scenarzysty filmowego, librecisty, satyryka, autora przebojów
Marian Hemar – piosenki filmowe
W 1930 roku, kiedy w Polsce rozpoczęła się era kina dźwiękowego, Marian Hemar miał już ugruntowaną pozycję jako autor kabaretowy, związany
Początki piosenki filmowej
O początkach piosenki filmowej w polskiej kinematografii przedwojennej opowiedział filmograf Michał Pieńkowski, który był gościem Miejskiego Ośrodka Kultury KAMYK w Pruszkowie.
Śpiewający Dodek
Adolf Dymsza był nie tylko wspaniałym aktorem, ale także bardzo dobrym piosenkarzem. Przed wojną ukazało się ponad 20 płyt z jego piosenkami.
Dzień Płyty Gramofonowej
18 kwietnia obchodzimy Dzień Płyty Winylowej, ale my traktujemy go jak Dzień Płyty Gramofonowej.
Przedwojenne polskie utwory filmowe na płytach szelakowych
Od czasu pełnego udźwiękowienia polskiego kina, co po wielu próbach i eksperymentach rodzimych twórców X muzy nastąpiło ok. 1932 roku, w filmach (zwłaszcza nadzwyczaj popularnych wówczas komediach muzycznych) zaczęły się pojawiać znane dotychczas w takiej formie wyłącznie ze scen teatrów operetkowych, czy kabaretów przeboje muzyczne
„Każdemu wolno kochać” (1933)
Każdemu wolno kochać to jeden z pierwszych, a zarazem jeden z największych przebojów filmowych lat trzydziestych.
„Tylko we Lwowie” (1939)
Michał Pieńkowski25 grudnia 2019 roku W pierwszym wydaniu naszego kącika „Niezapomniane szlagiery” przedstawiliśmy Wam piosenkę Tylko we Lwowie. Dziś chcielibyśmy opowiedzieć o niej nieco więcej. Tak się składa, że spośród polskich „„Tylko we Lwowie” (1939)”
„Dobranoc, oczka zmruż” (1939)
Dziś przedstawimy Wam ostatnią przedwojenną kołysankę: Dobranoc, oczka zmruż z filmu Włóczęgi z 1939 roku. Na srebrnym ekranie ulubieńcy kinowej
„Bez przerwy śmieję się” (1936)
Jadwiga Smosarska była bez wątpienia jedną z najulubieńszych aktorek lat 30-tych, jednak w odróżnieniu od innych ekranowych ulubienic publiczności bardzo rzadko śpiewała.