Chociaż film światowy nie wykazywał nigdy większego zainteresowania polską literaturą, a reżyserzy zagraniczni nieczęsto sięgali po twórczość naszych autorów, to kilka adaptacji filmowych dzieł polskich pisarzy odbiło się szerokim echem po świecie i zapisało w historii kina.
Kategoria: Filmy
„Dwie Joasie” i języki | Filmy, które kochamy | odcinek #13 i #33
Dwie Joasie, trzy języki i kilka minut więcej filmu, który kochamy. O „Dwóch Joasiach” Mieczysława Krawicza z 1935 roku opowiada filmograf FINA Michał Pieńkowski.
Gwara warszawska w filmie
W przedwojennym filmie gwara warszawska nie była „towarem” pierwszej potrzeby. Film musiał na siebie zarobić, czyli dać konkretny zysk.
„ABC miłości” i autoironia filmowa | Filmy, które kochamy | odcinek #11
Filmograf FINA Michał Pieńkowski opowiada o autoironii w świecie filmowym w filmie ABC miłości w reż. Michała Waszyńskiego z 1935 roku.
„Doktór Murek” w plenerze | Filmy, które kochamy | odcinek #8
Filmograf FINA Grzegorz Rogowski o plenerach w filmie „Doktór Murek” Juliusza Gardana z 1939 roku.
„Ada! to nie wypada!” i plenery | Filmy, które kochamy | odcinek #2
Filmograf FINA Grzegorz Rogowski opowiada o plenerach, wnętrzach i wariacjach scenograficznych w filmie „Ada! to nie wypada’
„Sto metrów miłości”. Film, który obrócił barometr produkcji filmowej na dobrą pogodę
Niedawno Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie z okazji Dnia Roweru wrzuciło na swój facebookowy profil unikatowe zdjęcie z planu filmu Sto metrów miłości, co natchnęło mnie do przejrzenia moich materiałów o tym filmie.
„Fredek uszczęśliwia świat” | Filmy, które kochamy | odcinek #7 i #9
Filmograf FINA Michał Pieńkowski opowiada o piosenkach, gwiazdach i o staromiejskich plenerach w filmie „Fredek uszczęśliwia świat” Zbigniewa
„Córka generała Pankratowa”| Filmy, które kochamy | odcinek #5 i #6
Filmograf FINA Grzegorz Rogowski opowiada o filmie „Córka generała Pankratowa” Mieczysława Znamierowskiego z 1934.
„Jadzia” i sport | Filmy, które kochamy | odcinek #3
Filmograf FINA Michał Pieńkowski opowiada o sportowej propagandzie w filmie „Jadzia” Mieczysława Krawicza z 1936 roku.
Wojna na wesoło
Oglądając filmowe relacje, sprawozdania, reportaże z toczących się aktualnie krwawych, bezwzględnych, już nieraz obłędnych wojen (a jest ich co nie miara) przyszła mi do głowy pokraczna myśl
Początki polskiego kina dźwiękowego
Moralność pani Dulskiej uważana jest dziś za pierwszy polski film dźwiękowy. Jednak czy rzeczywiście tak było?
