„Przeor Kordecki” (1934)

Przeor Kordecki – Karol Adwentowicz
Furtian, brat Paweł – Władysław Walter
Król Jan Kazimierz – Józef Gliwicki
Królowa Maria Ludwika – Zofia Lubina
Zaremba – Stanisław Hryniewicz
Hanna, jego córka – Liliana Zielińska
Michał Małynicz, rotmistrz lekkiej chorągwi – Kazimierz Brodzikowski
Stanisław Bałynicz, porucznik, brat rot­mistrza – Aleksander Orda
Burhardt Miller, wódz Szwedów – Jerzy Rygier
Hrabia Weyhardt–Wrzeszczowicz – Bronisław Oranowski
Wizja N.M.P. – Maria-Wanda Kostra
Reżyser – Edward Puchalski
Kierownik zdjęć i asystent reżysera – Bernard Marwiński
Dekorator i architekt – Czesław Piaskowski
Operator – Henryk Vlassak
Kierownictwo produkcji – Konstanty Rymowicz
Produkcja – S.A. Rymofilm

L.B.
„Kino” 6 stycznia 1935, nr 1

Gdyby wartość filmu mierzyć wiel­kością tematu i dobrymi chęciami – byłby niewątpliwie Przeor Kordecki przodującym dziełem w produkcji pol­skiej r.b. Jednakże wykonawcy nie zawsze sprostali zadaniu, są więc w obrazie części gorsze i lepsze. Szwan­kuje chwilami światło, nie dopisuje nie­kiedy dźwięk, sceny masowe na ogół zawiodły, z wyjątkiem takich, jak wyj­ście Szwedów z Bałtyku (co ma sym­bolizować „potop” najazdu) i szturm do murów klasztoru. Są poza tym bar­dzo malownicze i po malarsku trakto­wane fragmenty: oko widza z rozko­szą błądzi po twarzach i sylwetkach, jak gdyby wyrwanych ze szpalt Try­logii, choć Przeor Kordecki osnuty jest na samodzielnym wątku. Prze­pyszne postacie ks. przeora Kordeckie­go (Karol Adwentowicz), króla Jana Kazimierza (Józef Śliwicki), generała Millera (Jerzy Rygier), hr. Wrzeszczowicza (Bronisław Oranowski), rotmi­strza Małynicza (Kazimierz Brodzikowski), jego brata, porucznika (Ale­ksander Orda), starego Zaremby (Sta­nisław Hryniewicz), wreszcie – sążni­stego brata-furtiana w kapitalnym wy­konaniu Wł. Waltera – trafiają do serc wszystkich, myślących i czują­cych po polsku widzów, pozostaną zaś obojętnym widowiskiem – dla innych. Przeor Kordecki jest filmem dla sze­rokich mas, których sposób myślenia i odczuwania opiera się na wiekowej tradycji narodowej i religijnej. Trzeba to specjalnie podkreślić…

 


Zdjęcie wprowadzające: Zdjęcie ekipy filmowej w atelier, widoczni m.in.: Konstanty Rymowicz, Karol Adwentowicz, Edward Puchalski, Czesław Piaskowski. Źródło: „Światowid” 1934, nr 48.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments