„Mogiła Nieznanego Żołnierza” (1927). Akcja gubi się często w zbytecznych szczegółach

Nowy wielki film polski

K.
„Świat”
1927 rok, nr 53

Mogiła Nieznanego Żołnierza zawdzięczać będzie swe powodzenie p. Ryszardowi Ordyńskiemu, który jako reżyser i inscenizator, wykazał niepowszedni talent i umiejętność. Scenariusz, przerobiony ze znanej, świetnej powieści Andrzeja Struga, nie należy do najlepszych. Ciąży na nim faktura powieściowa, akcja gubi się często w zbytecznych szczegółach, które rozpraszają i nużą uwagę widza. W nowoczesnych scenariuszach filmowych uwydatnia się tendencja do syntetyzowania treści, do pogłębienia jej przez koncentrowanie najważniejszych momentów i wydobywanie z nich wszystkich emocjonalnych walorów.

Również i obsada głównych ról nie była całkowicie szczęśliwą. W Polsce panuje wciąż mniemanie, że dobry aktor dramatyczny jest najpewniejszym aktorem filmowym. Z tym przesądem trzeba zerwać, trzeba szukać artystów filmowych poza teatrem, przede wszystkim w środowiskach sportowych. Z wykonawców ważniejszych ról w Mogile Nieznanego Żołnierza należy wymienić p. Gorczyńską, która doskonale odtwarza postać ks. Turchanowowej oraz pp. Waltera i Justiana. Pierwszego jako pełnego humoru ordynansa, drugiego jako tchnącego niesamowitą siłą komisarza bolszewickiego.

Najistotniejszą wartość nowego filmu stanowi pomysłowa reżyseria Ordyńskiego, sprawność w operowaniu masami, malarskie ujmowanie poszczególnych obrazów. Znakomicie realizowane są zwłaszcza sceny wojenne: tutaj nasz żołnierz okazał się najlepszym aktorem filmowym, bijącym na łeb na szyję zawodowych protagonistów teatralnych. Atak na bagnety zostanie z pewnością każdemu w pamięci, tak samo epizody artyleryjskie. Z wielkim temperamentem uchwycone są sceny rewolucyjne, rabunek dworu magnackiego, tragiczne momenty bolszewickiego terroru: niektóre z nich grzeszą nawet przesadnym realizmem.
Mogiła Nieznanego Żołnierza świadczy o dużym wysiłku, świadomym już swoich celów i środków, i w naszej dotychczasowej wytwórczości filmowej zajmie niewątpliwie poczesne miejsce.

 


Zdjęcie wprowadzające: Nina Olida i Jerzy Marr w filmie Mogiła Nieznanego Żołnierza. Źródło: Fototeka/FINA.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments