„Brzdąc” (1921)

Paula Apanowicz
28 lutego 2022 roku

 

plakat filmu

„W filmie, który teraz kręcę (Brzdąc), będzie cała szpula dramatu, zanim się pojawię. Mamy tam patos, ludzkie dążenia, tragedię, humor – tak było już wcześniej – wszystko naraz! A jednak wszystko ma tu swoją funkcję, tworzy razem fabułę. Dramat komiczny – oto czym chcę się teraz zajmować” – Charlie Chaplin.

 

„Obraz z uśmiechem, a może i łezką”

Brzdąc to jedna z najpiękniejszych historii, jaką pozostawił po sobie Charles Chaplin. Film ukazuje poruszającą historię Włóczęgi, który pewnego dnia znajduje porzuconego noworodka. Pod ubrankiem dziecka ukryty zostaje krótki list, napisany przez jego matkę: „Błagam, kochaj i troszcz się o tę sierotkę”. Tramp postanawia zaopiekować się niemowlęciem, zabierając je do skromnego mieszkania. Właściwa akcja filmu rozgrywa się pięć lat później, kiedy to mężczyznę z chłopcem łączy rodzicielska więź i bliska przyjaźń. Włóczęga otacza dziecko niebywałą troską, uczy je również zaradności potrzebnej do życia w brutalnym świecie. Razem pracują (chłopiec wybija szyby sąsiadów, aby Charlie-szklarz mógł je wstawiać na nowo), przygotowują posiłki i bronią się przed łotrami z ulicy. Żyją w biedzie, ale są szczęśliwi. Na ich drodze stają jednakże ludzie, którzy pragną ich rozłąki…

 

Ubogie dzieciństwo Charliego

Charlie Chaplin i Sydney Chaplin
źródło: Onet.pl

Z wielu powodów historia Brzdąca może być rozpatrywana w kontekście biografii mistrza slapsticku. Dzieciństwo Charlesa Chaplina było naznaczone doświadczeniem biedy, rodzicielskiej rozłąki i utraty. Charlie przyszedł na świat w ubogiej i obskurnej dzielnicy południowego Londynu, jako syn artystów rewiowych, którzy rozstali się niedługo po jego narodzinach. Matka Hannah zadbała o aktorskie zdolności potomka – w czasie zabawy uczyła Charliego i jego starszego brata Sydneya pantomimy; chłopcy byli również obecni za kulisami w czasie jej rewiowych występów. Podobno przy okazji jednego z nich pięcioletni Charlie wbiegł na scenę music-hallu, aby dokończyć show matki, której głos odmówił posłuszeństwa. Żyli w bardzo trudnych warunkach, często zmieniając miejsce zamieszkania, na co raz to marniejsze lokum. Nie raz trafiali też wspólnie z Sydneyem do przytułku, gdy stan zdrowia Hannah gwałtownie się pogarszał i zabierano ją do szpitala dla ubogich. Ojciec Chaplina, Charles senior, przez całe jego dzieciństwo nie mógł uporać się z chorobą alkoholową. Zmarł z powodu komplikacji wynikających z marskości wątroby, gdy Charlie miał dwanaście lat.

Brzdąc stanowi wyraźną krytykę Chaplina względem państwowych instytucji „dbających” o dobro dziecka. Najbardziej dramatyczna sekwencja z tego filmu – próba odebrania sieroty przez opiekę społeczną – pokazuje bezduszność, ignorancję i mechaniczność działania urzędników, lekceważących rozpaczliwe prośby dziecka. Scena, w której pracownicy organizacji bezładnie rzucają zapłakanego chłopca do wozu, jest echem prawdziwych zdarzeń z młodości Charliego. On sam wraz z Sydenyem zostali przewiezieni na wozie piekarza do zespołu szkół dla sierot i dzieci zaniedbanych Hanwell – miejsca jego upokorzeń i cierpienia. Z wielką dokładnością odtworzono również w Brzdącu pełną nędzy, londyńską dzielnicę, którą Charlie zapamiętał z lat młodości.

 

Osobista tragedia

Charlie Chaplin poślubił Mildred Harris 23 października 1918 roku
źródło: Shortpedia

Poszukując autobiograficznych wątków Brzdąca, nie sposób nie wspomnieć o prywatnej tragedii Charliego Chaplina, która dotknęła go na kilka dni przed realizacją filmu. W tamtym czasie artysta był żonaty z Mildred Harris. Poślubił ją w 1918 roku, kiedy dziewczyna była nieletnia; Charlie zrobił to ze względu na wieść o spodziewaniu się przez nią dziecka – inaczej groziłoby mu więzienie. Jak się niedługo potem okazało Mildred wcale nie była w ciąży i zaszła w nią dopiero po ślubie. Pierworodny syn Charliego, Norman Spencer Chaplin, przyszedł na świat 7 lipca 1919 roku. Chłopiec zmarł zaledwie trzy dni po narodzinach, z powodu wrodzonej wady układu pokarmowego.

Był to ogromny cios dla komika. Nie kochał Mildred, której oświadczył się wyłącznie z obawy przed skazaniem za gwałt, lecz cieszył się na pojawienie synka. Według relacji jego brata Charlie zareagował „głęboką depresją”. W tym kontekście Brzdąc staje się intymną historią wypełnionego pustką Charliego, którego bohater obdarza szczerą miłością porzucone niemowlę. Niektóre źródła podają informację, że Chaplin rozpoczął pracę nad nowym filmem już w cztery dni po odejściu syna. Wiemy natomiast, kiedy dokładnie przeprowadzał casting na ekranowego brzdąca. Próby z dziecięcymi aktorami do The Kid rozpoczęły się jedenaście dni po śmierci Normana Spencera. Idealnym kandydatem do tytułowej roli okazał się Jackie Coogan.

 

Jackie Coogan

Jackie Coogan
źródło: IMDb

Po raz pierwszy Charlie Chaplin spotkał młodego aktora przy okazji komediowego występu jego ojca w Orpheum Theatre w Los Angeles. Jack Coogan na zakończenie pokazu wodewilowego zaprosił na scenę swego syna, Jackiego, którego zadaniem było naśladowanie ruchów artysty. Zdolności chłopca przykuły uwagę Chaplina, który przy kolejnym spotkaniu z rodziną Cooganów został oczarowany frazą Jackiego: „Jestem kuglarzem w świecie nabieraczy”.

Charlie miał później powiedzieć o uroczym chłopcu: „Nigdy w życiu nie spotkałem bardziej zdumiewającej osoby”. Po raz pierwszy współpracowali ze sobą na planie krótkometrażówki Chaplina Dzień zabawy (A Day’s Pleasure, 1919). W Brzdącu Jackie Coogan stworzył jedną z najlepszych dziecięcych kreacji w całej historii kina. Z niebywałą precyzją wykonywał gesty i miny, które pokazywał mu na planie instruujący Chaplin. Młody aktor zachwycił Charliego, który z pewną dozą sentymentu obserwował jego pracę – w końcu Chaplin również rozpoczynał swą karierę na scenach music-halli, jako dziecko. Postać Jackiego Coogana stała się równorzędnym bohaterem Brzdąca obok Włóczęgi. Młody aktor nie pozostał w cieniu doświadczonego artysty.

 

Brzdąc – punkt przełomowy w twórczości Chaplina

Charlie Chaplin i Jackie Coogan
źródło: IMDb

Brzdąc był pierwszym pełnometrażowym filmem Charliego Chaplina. Artysta rozbudowuje w nim burleskowe sekwencje i opiera komizm na fabularnej historii, raz na zawsze odchodząc od dwuaktowych fars. To właśnie Chaplin zapoczątkował realizację długometrażowych komedii, a w ślad za nim poszli tacy komicy jak np. Buster Keaton. Wraz z Brzdącem Charles Chaplin stara się opanować nadmierny patos opowiadanych historii, co uzyskuje za sprawą rozładowania sentymentalnych sekwencji humorem. Obserwujemy to w najsłynniejszej scenie zmagań Trampa z policją, których stawką jest uratowanie chłopca – dramatyzmowi tej sekwencji towarzyszą gagi: bicie się garnkami po głowach czy pogoń po stromych dachach. Scenę zamyka zaś jedno z najbardziej wzruszających ujęć nie tylko w dorobku Chaplina, ale też całej niemej ery kina – objęcie zapłakanego chłopca i przybranego ojca, któremu udaje się odzyskać ukochane dziecko.

Brzdąc ustanowił w pełni klimat filmów Charliego, w których genialnemu komizmowi towarzyszą liryzm i gorycz. Sam Chaplin tak definiował własny styl humoru: „Polega (on) na subtelnej sprzeczności, którą widzimy w czymś, co pozornie wygląda na normalne postępowanie. Innymi słowy, poprzez humor dostrzegamy irracjonalność w tym, co wydaje się racjonalne, nieważność w tym, co wydaje się ważne. Wzmacnia to także nasze poczucie przetrwania i chroni nasze zdrowe zmysły. Dzięki humorowi zmienne koleje życia mniej nas przytłaczają. Pobudza on nasze poczucie proporcji i objawia nam, że w wyolbrzymieniu powagi czai się niedorzeczność”. Owa powaga ma jak najbardziej zastosowanie w Brzdącu.

Charlie Chaplin i Jackie Coogan
źródło: IMDb

Zwykło się mówić, że była to cecha wyróżniająca styl Bustera Keatona (słynna „kamienna twarz”), jednak Chaplin także od samego początku wykorzystywał ten zabieg, aby zmaksymalizować komiczny charakter Włóczęgi. Tramp w swym zachowaniu zawsze jest pełen wzniosłości i skupienia. „Moje filmy skonstruowane są wokół pomysłu, aby rzucić mnie w tarapaty i dać szansę, żebym był desperacko poważny w moich próbach uchodzenia za normalnego dżentelmena. Dlatego niezależnie od tego, jak poważny jest mój kłopot, zajmuję się zawsze przede wszystkim utrzymaniem mojej laski, wyprostowaniem melonika i poprawieniem krawata, nawet jeśli właśnie wylądowałem na głowie” – pisał w autobiografii Charlie Chaplin.

 

Nowe wcielenie Trampa

Charlie Chaplin
źródło: fdb.pl

Tramp wykreowany przez Chaplina w Brzdącu nabiera całkiem nowego charakteru. Charlie obdarzył go empatią i nutą powagi. Jednocześnie dopracował on do perfekcji wcześniejsze osiągnięcia figury Włóczęgi – pantomimę, paralelizm farsy i dramatu oraz nieco ambitniejsze gagi, które przestały opierać się na gonitwach i wzajemnym kopaniu pośladków przez bohaterów. Zmianie nie uległ za to słynny strój Trampa – rozdeptane buty, melonik, za duże spodnie i laseczka, zwieńczone charakterystycznym wąsem i mocnymi brwiami. Uważam jednak, że początków ewolucji Włóczęgi można upatrywać już we wcześniejszym dziele Chaplina – Pieskie życie (A Dog’s Life, 1918), gdzie zostaje on obdarzony znaczną wrażliwością. W pewnym sensie to również w tamtym filmie obecna jest zapowiedź głównego wątku z Brzdąca – Tramp z Pieskiego życia postanawia zaopiekować się bezpańskim pieskiem, z którym połączy go fascynująca, przyjacielska więź.

Charlie Chaplin i Jackie Coogan
źródło: fdb.pl

Brzdąc stanowi także wyjątkową pozycję w dorobku mistrza slapsticku, biorąc pod uwagę (zazwyczaj) romantyczne usposobienie Trampa. Chaplinowski bohater to z reguły tragikomiczna postać, która w swych zmaganiach z niefortunnym losem walczy o serce ukochanej. W Brzdącu Chaplin odchodzi od takiego wizerunku na rzecz zobrazowania miłości ojcowskiej – niepowiązanej więzami krwi, lecz mimo to prawdziwej, głębokiej i skłonnej do poświęceń. Tym samym zmianie ulega rola „wiodącej aktorki Chaplina” – Edny Purviance, dotychczas tworzącej w krótkometrażowych obrazach Chaplina figurę kobiety, o której uwagę zabiegał zauroczony Tramp. W Brzdącu Edna kreuje natomiast postać zrezygnowanej i nieodpowiedzialnej matki, której jedynym grzechem było – jak informują ekranowe napisy – „macierzyństwo”.

Chaplin podarował nam wzruszającą do granic, piękną historię z happy endem, która pomimo upływu stu lat od premiery trafia do naszych serc za sprawą fundamentalnych dla człowieka kwestii, jak rodzicielska miłość czy bezinteresowna przyjaźń. Brzdąc to magia kina niemego. W trakcie jego seansu nie wiemy, czy płaczemy bardziej ze śmiechu, czy ze wzruszenia…

 

 

Literatura:

  • A. Garbicz, J. Klinowski, Kino, wehikuł magiczny. Podróż pierwsza 1913–1949, Kraków 1981.
  • P. Ackroyd, Charlie Chaplin, tłum. J. Łoziński, Zyska i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2015.
  • T. Mościcki, Chaplin. Przewidywanie teraźniejszości, Wydawnictwo Słowo/ Obraz Terytoria, Gdańsk 2017.

 


Zdjęcie wprowadzające: Jackie Coogan, Charlie Chaplin i członkowie ekipy filmowej w przerwie zdjęć. Źródło: ThatMomentIn.com.

Like
3
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments