„Mniszkówna… i co dalej w polskim kinie? Wybór tekstów z czasopism filmowych dwudziestolecia międzywojennego” Barbara Gierszewska

Wstęp 
Leon Pasternak, Kino

I. Głód tematów
Kornel Makuszyński, Światłem na światło!
Ignacy Winter, Trędowate filmy pana Hertza (garść prawdy) 
Maria Jehanne Wielopolska, Polski film
Tadeusz Hollender, Polscy reżyserzy utonęli w Żeromskim – sprowadzajmy z zagranicy filmowych trenerów
Anatol Stern, Stawiamy na autora!
Leon Brun, Spojrzenie na świąt przez ekran
Janusz Markowicz, Co nas razi w filmach polskich
Zenon Berman, Publiczność i kino – Chlaśnięcia psychologiczne
Mikołaj Ozierowski, Książka, scena a ekran
Jerzy Bossak, Mniszkówna… I co dalej?
Jerzy Bossak, Pegaz i konstelacja Oriona
Wiktor Brumer, Sztuka ,,ułatwiona”
Leon Brun, Próba rekapitulacji doraźnej
Tadeusz Kończyc, Teatralizacja filmu
Tadeusz Kończyc, Współpraca o dobro filmu
Andrzej Ruszkowski, Co robić?
Anatol Stern, Scenariusz

II. O poziom filmu krajowego
L. B. [Leon Brun], Sztuka czy rzemiosło?
W. S. [Władysław Sikorski], O krytyce filmowej
Maria Jehanne Wielopolska, Produkcja mieszana
Józef Wasowski [Józef Wasercug], Krucjata młodych
Władysław Zawistowski, Film jako sztuka
J[ózef] Fryd, Sztuka zwycięża!
Anatol Ungurian, Krytyka krytyków
Anatol Ungurian, Na jakie filmy chętnie chodzimy
Karol Ford, 1927–1937. 10 lat filmu dźwiękowego
Anda Kitschrnann, Prostota czy przepych w muzyce filmowej
Wanda Kalinowska, Reżyser jako fundament produkcji
Wiktor Brumer, Teatr na usługach kina i kino na usługach teatru
Tadeusz Kończyc, O poziom filmu krajowego
Zetpe [Zbigniew Pitera], Awangarda filmowa – a propaganda
Z.J. Terażycki [Zbigniew Pitera oraz Jerzy Giżycki], Laik filmowy jako forma ewolucyjna widza teatralnego, czyli „oko w oko” z kolorem

III. Film społecznie użyteczny
Janusz Srebrzycki, Jutro polskiego kina
Zdzisław Wójtowicz, Środki i półśrodki
Zdzisław Wójtowicz, O estetyzm kinoteatralny
Olga Garfunklowa, Dwa światopoglądy w filmie współczesnym
Stanisław Ostrzycki, Jaki powinien być film polski
L. Ch. [Leon Choromański], Kino się rozwija
Adrian [Adrian Czermiński], Symfonia uczuć na ekranie
Wanda Kalinowska, Młodzież przed ekranem. Na marginesie broszurki B.W. Lewickiego
Maria Jehanne Wielopolska, O krytyce filmowej
Karol Ford, O właściwe miejsce dla filmu
Karot Forel, Technika nie powinna niweczyć realizmu
Zbigniew Pitera, Młodzież, kino, sztuka
Seweryn Tross, Film artystyczny górą!
Leon Brun, Trzy epoki w historii kina
K. A-ski [Kazimierz Augustowski], Kulturę maluczkim trzeba dawać bez podatku 
Eugeniusz Cękalski, A jednak jest sztuką
Jerzy B. Toeplitz, Nie lekceważyć producenta

IV. Racja producentów i ,,kiniarzy”
Leon Brun, W sprawie zamknięcia kin. Niedołężna obrana magistratu
Leon Brun, Czy to nie absurd? Przywileje teatrów i upośledzenie kin
Józef Rosen, Wymowa cyfr
A. F. A. [Adam F. Augustynowicz], Zagadnienie organizacji kinoteatrów w Polsce
Jerzy Bossak, Obowiązek państwa
Arian [Adrian Czermiński], Technika prowadzenia kinoteatru
Wiktor Brumer, W sprawie uczelni filmowej
Leon Brun, Odrodzenie produkcji krajowej
Aleksander Orion, Bronimy własności kinowej

Aneksy
Noty biograficzno-bibliograficzne
Noty o czasopismach – pierwodrukach zamieszczonych w wyborze tekstów
Literatura wykorzystana w przypisach
Indeks nazwisk
Indeks filmów

 

WYDAWNICTWO AKADEMII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ
ISBN:
83-713-3142-8
Data wydania:
2001
Format: 145 mm x 205 mm
Liczba stron: 300
Oprawa: miękka
[materiały prasowe]

 

Like