Sensacyjna skarga przeciwko Kiepurze
„5-ta Rano” 3 czerwca 1933, nr 155
Do wydziału III karnego Sądu Okręgowego w Warszawie wpłynęła sensacyjna skarga autora teatrów rewiowych p. Mariana Hemara przeciwko śpiewakowi tenorowi Janowi Kiepurze o pogwałcenie prawa autorskiego.
W skardze tej p. Hemar zarzuca p. Kiepurze samowolne przekształcenie słów jego pieśni, którą p. Kiepura wykonał w filmie Pieśń nocy.
Ponieważ p. Kiepura przebywa stale w podróży po Europie, co nastręczało trudności w powiadomieniu go o skardze, skorzystano z jego pobytu w Warszawie i w dniu wczorajszym został p. Kiepura doręczony akt oskarżenia, podczas koncertu, z którym wystąpi w gmachu Filharmonii.
(a.n.)
Kiepura oskarżony
Niespodzianka po przyjeździe do Warszawy
„Dzień Dobry” 3 czerwca 1933, nr 152
Literat p. Marian Hemar złożył przez pełnomocnika swego adw. G. Beylina skargę do prokuratora przeciwko p. Janowi Kiepurze, zamieszkałemu obecnie w Warszawie w hotelu Europejskim.
W skardze swej p. Hemar zarzuca p. Kiepurze, że bez zezwolenia jego poczynił przeróbki w pieśni, śpiewanej w filmie pt. Pieśń nocy.
W przeróbce kwestionowany tekst pieśni brzmi:
Płomienna fala słów miłosnych
Ku tobie mknie
Pieśń ta błaga cię
Powiedz, że kochasz mnie.
P. Hemar usiłował zatarg załatwić na drodze polubownej, jednak pertraktacje z p. Kiepura nie doprowadziły do załatwienia sporu, wobec czego p. Hemar w drodze postępowania sadowego zmierza do ustalenia swych praw.
W dniu dzisiejszym władze prokuratorskie w Warszawie doręczą p. Janowi Kiepurze akt oskarżenia.
Hemar skarży Kiepurę o samowolną zmianę tekstu Pieśń nocy
„Głos Poranny” 4 czerwca 1933, nr 153
Z Warszawy donoszą: Znakomitego śpiewaka p. Jana Kiepurę, który wczoraj zawitał do stolicy celem dania jedynego koncertu w Filharmonii, spotkała na wstępie jego pobytu w kraju dość niemiła niespodzianka. Oto – jak się dowiadujemy – wczoraj wniesiona została do III wydziału karnego Sądu Okręgowego skarga adw. G. Beylina, działającego w imieniu literata Mariana Hemara, przeciw p. Kiepurze o naruszenie jego praw autorskich.
Geneza tej sprawy jest następująca.
P. Hemar jest autorem tekstu słynnej piosenki pt. Pieśń nocy, napisanego do muzyki Spolansky’ego, śpiewanej przez Kiepurę w głośnym filmie, o tej samej nazwie, w której — juk wiadomo — nasz mistrz świecił prawdziwe tryumfy. Okazuje się, że p. Kiepura nie śpiewał w całości tekstu p. Hemara lecz, że samowolnie, wbrew jego wiedzy i intencji, zmienił w pewnej istotnej części piosenki jej tekst, którą zresztą śpiewał „do słów Hemara”.
Autor p. Hemar dopatrzył się w tym samowoli ze strony p. Kiepury i wystąpił do sądu ze skargą o naruszenie jego praw autorskich.
Skardze, jak się dowiadujemy, będzie nadany tzw. „bieg przyśpieszony”, gdyż chodzi o doręczenie skargi i odbycie rozprawy podczas przelotnego pobytu p. Kiepury w kraju.
P. Hemar domaga się odpowiedniego odszkodowania.
Notatki ze świata
„Kurjer Wileński” 12 czerwca 1933, nr 153
KIEPURĘ SKARŻY DO SĄDU Marian Hemar autor przebojów rewiowych. Chodzi mu o to, że Kiepura zmienił tekst piosenki w filmie Pieśń nocy. Tekst ten był układu Hemara. Tymczasem Kiepura oświadcza, że bardzo się z takiego obrotu rzeczy cieszy, bo on to właśnie będzie miał możność pociągnięcia Hemara za plagiat… Istotnie śpiewak zmienił tekst piosenki, ale miał do tego prawo zastrzeżone umową z wytwórnią, zwłaszcza że tekst Hemara był… idiotyczny. Ale co ciekawsze, to że Hemar uznał to za słuszne, i zmieniony tekst został wydany i nagrany na płyty pod… jego nazwiskiem… Krótko mówiąc – będzie sensacyjny proces.
(materiały prasowe z archiwum Mireli Tomczyk)
Zdjęcie wprowadzające: Scena z filmu Pieśń nocy z 1932 roku / „Jlustracja Polska” 1932, nr 24.