Mirela Tomczyk
24 listopada 2019 roku

Pokazy polskich filmów, Roberta i Bertranda oraz Czarnych diamentów, podczas trwającego festiwalu filmowego Cannes 1939 w Orleanie w dniach 12-17 listopada 2019 roku, odbyły się przy pełnej sali, pomimo że pokaz filmu Jerzego Gabryelskiego z Iną Benitą i Zbyszkiem Sawanem Czarne diamenty odbył się o godzinie 9.30 rano w niedzielę.
Każdą projekcję poprzedziła prelekcja reżysera Jacka Papisa, który opowiadał o historii polskiej kinematografii, twórcach filmowych, o trudnościach produkcji tamtego okresu, a także procesie szukania zaginionych filmów i renowacji odnalezionych taśm filmowych, jak również przedstawił specyfikę wyświetlanych festiwalowych obrazów. Publiczność z ogromnym zainteresowaniem słuchała o prywatnych losach Iny Benity. Entuzjazm wzbudził taniec apaszowski Eugeniusza Bodo, Adolfa Dymszy i Heleny Grossówny w filmie Robert i Bertrand do tego stopnia, że polscy filmowcy jeszcze długo w kuluarach rozmawiali na jego temat z publicznością, już po zakończeniu pokazu.
Kolejnym z tematów, które Jacek Papis przybliżył francuskiej publiczności były współczesne interpretacje i nawiązania do dwudziestolecia międzywojennego. Jednym z przykładów takiej fascynacji jest zespół Jazz Band Młynarski-Masecki, który nagrywa przedwojenne utwory w nowoczesnej aranżacji. Utwory tej jazzowej kapeli zdobywają również serca wielbicieli oryginalnych wykonań.
Filmowcy z Polski przygotowali też bonus dla francuskich widzów. Przedpremierowo został zaprezentowany film dokumentalny w reżyserii Jacka Papisa Hollywood nad Wisłą, w którym historycy filmu oraz pasjonaci opowiadają o artystach z biało-czarnych filmów, które pokolorowały ich świat.
Atmosfera podczas całego festiwalu była pełna pozytywnej energii. Polscy przedstawiciele sztuki filmowej często byli wypytywani o kino sprzed 1940 roku, wiec mamy nadzieję, że polska filmografia z lat dwudziestych i trzydziestych wzbudziła szczere zainteresowanie, a sama idea festiwalu będzie powtarzana w kolejnych latach. Widzowie festiwalowi twierdzili w rozmowach, że z prelekcji oraz filmów bardzo wiele dowiedzieli się o Polsce.
Uczciwie musimy przyznać, że żaden z polskich filmów nie miał szans w konkurencji z doskonale odnowioną i częściowo pokolorowaną amerykańską mega produkcją Czarodziej z krainy Oz, ale mamy nadzieję, że i one zdobyły kilku francuskich fanów.
Odtworzony festiwal i jego sukces dowodzi, że niekoniecznie musimy biec na każdą hollywoodzką premierę, że czasami warto cofnąć się w czasie o 100 lat, bo przyjemność i emocje mogą być dużo większe i satysfakcjonujące.
No cóż, pozostaje nam jedynie żałować, że Ina Benita nie zgarnęła żadnej nagrody w tym roku ?
Uroczystość wręczenia nagród poprowadził mistrz ceremonii Alex Lutz. Przewodniczącym jury, w skład którego weszły dwie córki Jeana Zaya, był izraelski reżyser Amos Gitai.
Złote Palmy Cannes 1939 otrzymali:
-
Grand Prix Jeana Zaya: Pan Smith jedzie do Waszyngtonu (Mr. Smith Goes to Washington) w reż. Franka Capry
-
Nagroda dla najlepszej aktorki ex-aequo: Irene Dunne w Ukochanym (Love Affair) w reż. Leo McCarey i Marina Ladynina w Górą dziewczęta! (Traktoristy) w reż. Ivana Pyrieva
-
Nagroda za rolę męską ex-aequo: James Stewart w Pan Smith jedzie do Waszyngtonu (Mr. Smith Goes to Washington) w reż. Franka Capry i Harry Baur za L’homme du Niger w reż. Jacquesa de Baroncelli
-
Najlepszy reżyser: Leo McCarey za Ukochany (Love Affair)
-
Najlepszy scenariusz: Norman Krasna za Samotną matkę (Bachelor Mother) w reż. Garsona Kanina
-
Nagroda jury: L’enfer des anges w reż. Christian-Jacque
-
Specjalna nagroda jury (poza konkursem): Alexander Nevski w reż. Siergieja Eisensteina
-
Nagroda za innowację techniczną: Czarnoksiężnik z krainy Oz w reż. Victora Fleminga
-
Inspirująca historia: Biała zaraza (Bílá nemoc) w reż. Hugo Haasa
[materiały prasowe „Stare Kino”]


fot. Jacek Papis






fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis


fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

reż. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

Jacek Papis


Jacek Papis


Jacek Papis

fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis

fot. Jacek Papis