Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszam na zajęcia Dyskusyjnego Klubu Filmowego, podczas których zapoznamy się z najwybitniejszymi dziełami światowego i polskiego kina. Będziemy oglądać filmy, które z jednej strony dostarczą nam rozrywki na najwyższym poziomie, z drugiej zaś, zobrazują rozwój kina, pokażą, jak na przestrzeni dziesięcioleci zmieniało się to medium, gusty odbiorców i wrażliwość twórców.
Każde zajęcia będą składały się z trzech segmentów:
1. krótkiego wprowadzenia, które sproblematyzuje oglądany film, wskaże na jego doniosłość w historii kina, zasugeruje, na co warto zwrócić uwagę podczas oglądania.
2. Projekcji filmu.
3. Dyskusji uczestników klubu, będącej próbą podzielenia się wrażeniami i refleksjami.
Na początek proponuję Państwu filmy z pierwszych czterdziestu lat kina. Nie są to w żadnym razie starocie, ale dzieła, które wciąż wywołują w kinomanach silne emocje.
A oto program i kalendarz zajęć:
1. 25 lutego: Początki kina – podczas tego spotkania zobaczymy wiele filmów z pierwszego dziesięciolecia kina, zobaczymy, jak błyskawicznie rozwijało się to medium, jak powstawały pierwsze gatunki filmowe.
2. 3 marca: Slap-stick i burleska – obejrzymy tu kilka filmów, które pokażą nam niewyszukane i jednocześnie bardzo misterne poczucie humoru twórców kina lat 10. i 20. XX w.
3. 10 marca: Nosferatu, symfonia grozy z 1922 r., reż. Friedrich Wilhelm Murnau – jeden z pierwszych filmowych horrorów, film, który doczekał się dziesiątek naślownictw, kontynuacji, reinterpretacji. Tylko dla widzów o mocnych nerwach.
4. 17 marca: Jeszcze wyżej z 1923 r., reż. Sam Taylor – znakomita komedia z główną rolą Harolda Lloyda, jednego z najświetniejszych komików.
5. 24 marca: Ich noce z 1934 roku, reż. Frank Capra – prototyp komedii romantycznej.
6. 31 marca: Bunt na Bounty z 1935 roku, reż. Frank Lloyd – nakręcony z ogromnym rozmachem film przygodowy.
7. 7 kwietnia: Dzisiejsze czasy z r. 1936, reż. Charlie Chaplin – film niemy z epoki kina dźwiękowego; arcydzieło, które opowiada także o naszej współczesności.
8. 14 kwietnia: Dybuk z 1937 r., reż. Michał Waszyński – nakręcony w języku jidysz mistyczny film uznany za największe dzieło polskiego przedwojennego kina.
9. 21 kwietnia: Dziewczęta z Nowolipek z r. 1937, reż. Józef Lejtes – ekranizacja powieści Poli Gojawiczyńskiej z rolami najpiękniejszych gwiazd polskiego kina.
10. 28 kwietnia: Znachor z r. 1937, reż. Michał Waszyński – największy przebój polskiego kina lat międzywojennych, a może i wszech czasów.
11. 5 maja: Aleksander Newski z r. 1938, reż. Sergiej Eisenstein – kino historyczne wielkiego formatu i jednocześnie dzieło propagandy.
12. 12 maja: Olimpiada z r. 1938 reż. Leni Riefenstahl – arcydzieło stuki filmowej w służbie zbrodni.
13. 19 maja: Starsza pani znika z 1938, reż. Alfred Hitchcock – arcydzieło kryminału w ujęciu mistrza suspensu.
14. 26 maja: Serce matki z 1939 roku, reż. Michał Waszyński – wyciskacz łez na dzień matki.
Jeszcze raz serdecznie zapraszam
Jarosław Górski
[materiały prasowe]