Absurdy filmowe (1928)

Zofia Dromlewiczowa na łamach "Kino-Teatru" piętnuje filmowe absurdy kinematografii. Jak sie okazuje najwiekszą bolączką zarówno ówczesnych jak i współczesnych filmowców jest faktografia.

Co autorka artykułu wypomina twórcom? Wszystko wypunktowała w artykule "Absurdy filmowe". Kino-Teatr Nr 6 (1928) s. 15-17.

Jan Kiepura w filmie dźwiękowym (1930)

Każda wiadomość o występie Jana Kiepury budzi na całym świecie powszechny entuzjazm. Bo Kiepura – co to mówić – jest największym śpiewakiem doby dzisiejszej, artystą, którego wszędzie uznają za geniusza.

Krytyka we wszystkich krajach wyraża się najpochlebniej o talencie naszego rodaka.  Interesuje się każdym jego krokiem, każdym nowym sukcesem, wróżąc mu olbrzymią przyszłość.

Zacytujemy chociażby zdanie dyrektora Opery Wiedeńskiej Schalka, który oświadcza: nie twierdzę, że Kiepura jest największym z żyjących tenorów, ale twierdzę, że jest największym tenorem przyszłości (N. Wiener Journal, 1927).

"Kino i Rewia dla Wszystkich" w prasowym dialogu (1934)

Każdy tytuł prasowy, reprezentujacy daną branżę, określa się jej "strażnikiem". Nie inaczej było też w Dwudziestoleciu, kiedy to dialog prowadzili ze sobą publicyści przeciwnych obozów prasowych, które swoim zainteresowaniem poruszały tożsame sfery. Film to twór, wywołujący różne emocje, zadość-uczynny odrębnym gustom i ulegający wszelakim głosom krytyki... Wobec owych czynników, nawet najmniejsza różnica zdań na temat danej produkcji, jest w stanie przyczynić się do prawdziwej batalii na słowa, przy czym w latach 30-tych XX wieku, takie sprawy załatwiano oficjalnie, na łamach kart swoich periodyków.

W 1934 roku, taki właśnie spór wywołał film "Nędznicy", do którego jeszcze nie raz będziemy wracać...

Co słychać w polskich atelier? (1933)

W 1933 roku, prasa filmowa donosiła o postępach naszych rodzimych twórców. Szczególnie entuzjastycznie przyjęto zakończenie zdjęć do filmu „Pod Twoją Obronę”, w reżyserii Puchalskiego i Borowskiego oraz w wykonaniu Adama Brodzisza, Władysława Waltera i Marii Bogdy.