"Tylko we Lwowie" (1939)

To jeden z nielicznych przykładów, kiedy utwór kojarzony jest pod inną nazwą, niż pod właściwym tytułem. Emanuel Schlechter, lwowiak z urodzenia – pogrążony w bezgranicznej miłości do tego miasta – tam się urodził i tam, w tragicznych okolicznościach zakończył życie -  napisał słowa do utworu „Lwów jest jeden na świecie”. Muzykę skomponował niezrównany Henryk Wars.

Z kolei Michał Waszyński, wykorzystał utwór w swoim wspaniałym filmie pt. „Włóczęgi” z 1939 roku, i tak w naszej pamięci, utrwalili się batiary lwowskie tj. Szczepcio i Tońko, czyli Kazimierz Wajda i Henryk Vogelfanger, których głosy i interpretacja melodyjnego hymnu Lwowa, utrwaliła pieśń, znana nam dziś jako „Tylko we Lwowie”.

"Już nie zapomnisz mnie" (1938)

Tekst autorstwa Ludwika Starskiego, muzyka skomponowana przez Henryka Warsa, głos Aleksandra Żabczyńskiego i film Jana Fethke oraz Konrada Toma. Jak mogłoby nie chwycić?

Rodząca się miłość dwojga głównych bohaterów, którzy na pozór zupełnie do siebie nie pasują. „Zapomniana melodia” (1938) jest jednym z najpopularniejszych polskich filmów przedwojennych, rozsławionych przede wszystkim szlagierem pt. „Już nie zapomnisz mnie”.

Sex Appeal

„Sex Appeal – to nasza broń kobieca”.

W wersji pierwotnej to nieodżałowany Eugeniusz Bodo użyczył swojego głosu i wdzięku ponadczasowej kompozycji „Sex appeal to nasza broń kobieca” w filmie „Piętro wyżej” z 1937 roku. Autorami tekstu byli Emanuel Schlechter oraz Ludwik Starski. Muzycznie rzecz przypisujemy wielkiemu mistrzowi przedwojennej melodii – Henrykowi Warsowi.

Oprawa scenograficzna i kostiumowa w połączeniu z mistrzowską grą aktorską Bodo, sprawiły, że skoczna przyśpiewka, stała się hymnem kobiet, które wiedzą jak z klasą pokazać swoje atuty.

Wszystko zachowane w dobrym i smacznym tonie. Nic dziwnego, że dzisiaj piosenka jest aranżowana na wiele sposobów i wykonywana chętnie przez współczesnych artystów.

E-mail:

kontakt@stare-kino.pl

Licznik odwiedzin

80191