"Chciwość" (1924)/ "Greed"

Podczas, kiedy w Polsce mieliśmy pisarza, który otwarcie krytykował wszelkie ułomności arystokracji, tak w Stanach Zjednoczonych powstawały już filmy o takiej tematyce, będące adaptacją książek Franka Norrisa (1870-1902).

Tadeusz Dołęga-Mostowicz demaskował obłudę wyższych sfer, natomiast Norris pisał wprost o brutalnych mechanizmach, jakimi rządziła się amerykańska oligarchia przemysłowa.

Temat ten, na początku lat 20-tych XX wieku postanowił wykorzystać Erich von Stroheim (właśc. Erich Oswald Stroheim), austriacki emigrant, który do USA przybył w 1909 roku.

"Trzy serca" (1939)

Za każdym razem, kiedy Tadeusz Dołęga-Mostowicz chwytał za pióro, tworzył coś ważnego. Był nie tylko niezwykle płodnym zawodowo literatem, ale jak się okazało, miał niesłychany dryg do scenariuszy filmowych. Na podstawie jego powieści, reżyserzy w dwudziestoleciu międzywojennym nakręcili wiele filmów, które okazały się być odpowiedzią na podstawowe wątpliwości społeczno-obyczajowe: „Kariera Nikodema Dyzmy”, „Znachor”, „Doktor Murek”, „Złota maska”… większość z nich zrealizowano ponownie w latach siedemdziesiątych XX wieku.