"Zew morza" (1927)

Od 1925 roku, kiedy Gdynia stała się nowoczesnym portem morskim, filmowcy swoją uwagę skupili na filmach związanych z żeglugą. Wątek miłosny, wpleciony w żywot marynarza, to świetny materiał na fabułę! Z tego pomysłu skorzystał Henryk Szaro, który w 1927 roku stworzył film „Zew morza”, obsadzając w nim już te wielkie, ale i dopiero wschodzące gwiazdy kina.

"Manewry miłosne, czyli córka pułku" (1935)

Niebanalna fabuła, jaka zrodziła się w głowie Konrada Toma, to dowód na to, w jak umiejętny sposób można stworzyć ciekawą komedię romantyczną w połączeniu z musicalem. Do tego udział najbardziej lubianych gwiazd ekranu i sukces gotowy!

„Manewry miłosne” to nieco ponad 60-ciominutowa produkcja z 1935 roku, w której mundur ścieli się gęsto. Jednak nie jest to film wojenny. Ot, taka przyjemna wariacja wyreżyserowana przez Konrada Toma oraz Jana Nowinę-Przybylskiego, zaliczanych do grona najlepszych twórców dwudziestolecia.

"Błękitny anioł" (1930)

Czasem jest tak, że jedna rola czyni z aktora gwiazdę światowego filmu. W początkowych latach kinach dźwiękowego przeniesienie akcentów rewiowych na ekran umożliwiło odkrycie wybitnych talentów.

Spektakularną karierę, właśnie w ten sposób, rozpoczęła Marlene Dietrich, która zagrała uwodzicielską Lolę w niemieckim filmie Josefa von Sternberga - „Błękitny anioł” z 1930 roku.

Prawdopodobnie, Marlene ujęła publiczność, nie tyle swoim zachrypniętym głosem, ile długimi nogami. W scenie, w której je eksponuje ma na głowie charakterystyczny cylinder i siedzi na beczce.

"Chciwość" (1924)/ "Greed"

Podczas, kiedy w Polsce mieliśmy pisarza, który otwarcie krytykował wszelkie ułomności arystokracji, tak w Stanach Zjednoczonych powstawały już filmy o takiej tematyce, będące adaptacją książek Franka Norrisa (1870-1902).

Tadeusz Dołęga-Mostowicz demaskował obłudę wyższych sfer, natomiast Norris pisał wprost o brutalnych mechanizmach, jakimi rządziła się amerykańska oligarchia przemysłowa.

Temat ten, na początku lat 20-tych XX wieku postanowił wykorzystać Erich von Stroheim (właśc. Erich Oswald Stroheim), austriacki emigrant, który do USA przybył w 1909 roku.